Alektum Group is een Zweeds familiebedrijf dat incassodiensten aanbiedt in Europa en heeft te maken met schuldeisers enerzijds, veelal retailers en schuldenaren anderzijds, met name consumenten. Hun voornaamste doel: Het zo snel mogelijk vinden van een constructieve dialoog om te komen tot een oplossing van ontstane schulden. Mensen helpen in een lastige situatie en tegelijkertijd bedrijven helpen om betaald te krijgen.

Onzekere tijden voor bedrijven en consumenten

Het staat buiten kijf dat mensen huiverig zijn over de toekomst, vooral als het gaat om hun financiële situatie, stelt Kolman terecht. “Voor 2020 en verder, voorziet het NVVK, de grootste branchevereniging voor schuldhulp- en financiële dienstverlening, een 30% toename aan hulpvragen. Desalniettemin is de groei van het aantal online aankopen sinds de uitbraak met de helft toegenomen ten opzichte van de ‘normale’ online bestedingen.”

Hoe gaat Alektum om met deze ‘nieuwe’ situatie’? Kolman: “In deze onzekere tijden willen mensen over het algemeen geruststelling, in welke vorm dan ook. Daarom is het belang van transparante en relevante communicatie zeer groot. Hoewel transparante communicatie een effectief hulpmiddel is om een verhaal te vertellen, is het net zo belangrijk om goed te luisteren, ongeacht of je te maken hebt met consumenten of ondernemers. Tijdens deze ongekende crisis kan het een groot verschil maken door gewoon de telefoon op te nemen en empathie en bereidheid te tonen om te helpen. Bedrijven moeten de tijd nemen om objectief naar de problemen van de klant te luisteren en advies en begeleiding te bieden.”

Evenwichtige persoonlijke financiën

De afgelopen maanden heeft Alektum Group, als zijnde bemiddelaar, zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid naar een hoger niveau getild door een helpende hand te bieden aan de betrokkenen met schulden. “Iets wat door vele van onze opdrachtgevers gelukkig als niet meer dan normaal wordt beschouwd,” ervaart Kolman. “Debiteuren worden proactief geattendeerd op de mogelijkheden tot het opstellen van een betalingsregeling of het afstemmen van langere termijnafspraken.”

Ons doel is om het aantal consumenten met een overmatige schuldenlast te minimaliseren en mensen te helpen een evenwichtige persoonlijke financiële situatie te bereiken, resumeert Kolman. “Iets dat in lijn ligt met de kernwaarden van de organisatie. Het Alektum Group initiatief ‘Shoppa Lagom’, dat afgelopen jaar gestart is, helpt consumenten om hun persoonlijke situatie in kaart te brengen en ze te helpen bij het vinden van de juiste balans.”

Er is volgens Kolman groot belang bij een gezamenlijke inspanning om mensen en bedrijven in financiële nood te helpen. “Bedrijven moeten zich afvragen: Wie zijn onze belangrijkste partners en afnemers? En wat kunnen we doen om hen te helpen in deze onzekere periode? Aan het eind van de dag kunnen vele kleine initiatieven een groot verschil maken.”

Bron: Online-Retailer