Online winkelen groeit snel
Er zijn momenteel 2 miljard online webwinkels actief in de wereld en onderzoek toont aan dat dit jaar naar verwachting ongeveer 2,1 miljard mensen wereldwijd goederen en diensten online zullen kopen. Een van de redenen achter de opkomst van online shoppen is het gemak en vooral de mogelijkheid om ‘nu te kopen, later te betalen’. “Een gemak dat ervoor kan zorgen dat consumenten te veel uitgeven,” zegt Bart Kolman van Alektum Group terecht. Hij doelt daarmee op een recente uitspraak van minister Hoekstra van Financiën. Het aantal mensen dat op rekening koopt en een betalingsachterstand heeft, is volgens de minister veel te hoog. Postorderbedrijven en webwinkels hebben nog een jaar de tijd om zelf orde op zaken te stellen. Anders neemt Hoekstra zelf maatregelen.

Niemand heeft baat bij een te hoge schuldenlast
Veel van de facturen die retailers en vervolgens incassobureaus sturen, zijn na twee jaar nog steeds niet volledig betaald, weet Kolman. “Met andere woorden, waren veel factuur- en kredietaankopen in eerste instantie wel verstandig? Door het voor consumenten gemakkelijker te maken om later te betalen, wordt consumptieve overbesteding als retailer een belangrijke factor om rekening mee te houden. Voor de meeste mensen werken achteraf betaalopties prima, maar voor sommigen is het een te makkelijke manier om geld uit te geven, terwijl ze het niet kunnen veroorloven.”

Het belang van verantwoord factureren
Dus, hoe kunnen de e-commercebedrijven en de industrie als geheel meer verantwoordelijkheid nemen met betrekking tot dit probleem en daarmee het aantal mensen met een overmatige schuldenlast verminderen? Kolman geeft advies: “Als eerste is het belangrijk om andere betalingsopties, zoals directe online overboeking via iDEAL, op een duidelijke manier onder de aandacht te brengen – waardoor het voor consumenten gemakkelijker wordt een weloverwogen beslissing te nemen. Ten tweede, meer grondige kredietcontroles, die meer zekerheid bieden dat de consument het gekochte product kan betalen wanneer de factuur binnenkomt. Data is altijd de basis geweest voor kredietbeslissingen, maar AI maakt het steeds meer mogelijk om nauwkeurige risicobeoordelingen en voorspellingen van het terugbetalingsvermogen te doen. Ten slotte, als de consument ervoor kiest om per factuur of in welke vorm dan ook te betalen, moeten informatie over de geselecteerde betalingsoptie en de algemene voorwaarden op een duidelijke manier worden vermeld, zodat ze weten waar ze mee instemmen.”

Niet te veel, niet te weinig

“Het merendeel van de klanten van onze klanten zijn Europese consumenten en online shoppers. Als incassobureau, kunnen wij een verschil maken in dit relatief nieuwe landschap. Daarom zijn wij bij Alektum Group begonnen met een initiatief met de titel ‘Shop Lagom’. Het initiatief is volledig afgestemd op onze kernwaarden – maatschappelijke verantwoordelijkheid en financiële duurzaamheid. ‘Lagom’ betekent in het Zweeds zoiets als: niet teveel, niet te weinig, net genoeg. Wat goed is, is natuurlijk zeer persoonlijk, maar meestal ligt het ergens tussen te veel en te weinig. Meer en meer mensen kopen teveel. Dat wil zeggen, dingen die ze zich misschien niet echt kunnen veroorloven. Daarom hebben we op een speciaal hiervoor gecreëerde website informatie en hulpmiddelen verzameld voor mensen die meer willen weten over hoe je kunt voorkomen dat je in de schulden raakt en er een gezond uitgavepatroon en winkelgewoonte op nahoudt.” 

Aan het einde van de dag
Om het aantal mensen met een schuldenlast te verminderen, is een gezamenlijke inspanning nodig – het is niet alleen de verantwoordelijkheid van de webwinkels, stelt Kolman. “Brancheorganisaties, aanbieders van e-commerce- en betaaloplossingen, evenals incassobureaus, spelen een belangrijke rol in het nieuwe digitale landschap bij het informeren en inspireren van consumenten om persoonlijk financieel evenwicht te vinden en te behouden. Hiermee creëren we goed geïnformeerde consumenten die de risico’s en voordelen van online winkelen kennen. Uiteindelijk zijn schulden voor niemand goed – niet voor de consument, niet voor de retailer en niet voor de samenleving als geheel.”

 

Bron: https://www.online-retailer.nl/payment/achteraf-betalen-was-nog-nooit-zo-makkelijk/