Bakker International

De nieuwe manier van werken leidde tot hogere inzamelingspercentages en een verbeterde cashflow

Bakker International is een van Europa’s grootste e-commerce spelers in tuinartikelen, bekend om kwaliteitsproducten en hoge leveringsnormen. De afgelopen 70 jaar hebben ze klanten uit heel Europa geholpen bij hun reis naar hun droomtuin door het aanbieden van een uitgebreid off-en online assortiment van tuinproducten.

Wytse Scholten, Financial Controller bij Bakker International legt uit:

“Door de aard van ons bedrijf en ons bedrijfsmodel hebben we een groot aantal individuele debiteuren met kleinere vorderingen. We hadden moeite om al deze facturen te innen vanwege een gebrek aan tijd en middelen om alle achterstallige facturen op te volgen. Dit resulteerde in een relatief hoog bedrag aan schulden die we niet konden innen, waarvoor we in sommige gevallen moesten afschrijven of een voorziening moesten treffen.”

Oplossing

Samen met Bakker hebben we een nieuwe, uniforme aanpak ontwikkeld om hun achterstallige vorderingen in 5 van hun markten op te volgen, te weten: Duitsland, Nederland, Oostenrijk, Zwitserland en België.

“Alektum bood aan om achterstallige facturen voor ons op te volgen via meerdere contactkanalen, waarbij ze hun tijd, middelen en partners gebruikten om het inningspercentage te verhogen. Ze hebben ons ook op andere manieren geholpen, zoals aanbieden om een ​​rol te spelen bij kredietcontroles voordat bestellingen van klanten worden geaccepteerd, en helpen bij mogelijke juridische stappen als alle andere acties waren mislukt.”

“De samenwerking met Alektum heeft geresulteerd in een hoger slagingspercentage en daarmee een verbeterde cashflow. Het betekent ook dat we minder mensen op onze loonlijst nodig hebben die bezig zijn met het innen van achterstallige schulden, wat de kosten aan onze kant heeft verlaagd. Ook het feit dat Alektum haar diensten kan leveren tegen een zeer aantrekkelijke prijsstructuur is natuurlijk ook erg positief voor onze P&L.”

 “We werkten eerder al op kleinere schaal met Alektum en hadden daar positieve ervaringen mee. Toen we besloten om alle werkzaamheden rondom achterstallige facturen uit te besteden, hebben we 4 partijen uitgenodigd om te pitchen en maakte Alektum de beste indruk. Ze konden zich snel aanpassen aan onze processen en zorgden ervoor dat we een manier van samenwerken creëerden die voor beide partijen werkt. Dat, in combinatie met de hogere succes rates en de toegewijde hulp van de accountmanagers en teamleden van Alektum, heeft er tot nu toe een zeer succesvolle samenwerking van gemaakt. ” Zegt Wytse Scholten, Financial Controller at Bakker International.