2021-10-27

De kunst van het op tijd betaald worden

In een ideale wereld wordt uw bedrijf altijd op tijd betaald voor geleverde goederen en diensten. Helaas ziet de werkelijkheid er vaak anders uit en kan niet-betaling uw cashflow aantasten en uiteindelijk uw liquiditeit in gevaar brengen.

1. Informeer uzelf over de financiën van uw klanten

Door een kredietrapport op te vragen, krijgt u een beter beeld van de financiële positie van uw klant en kunt u de kredietwaardigheid beoordelen. Een goede manier om risico’s en kredietverlies te beperken voordat u een overeenkomst aangaat. Hierbij is het belangrijk een kredietscore te vinden die niet dusdanig strikt is dat u geen goede klanten meer overhoudt, maar ook niet zo vriendelijk is dat u geld verliest.

2. Facturering

Een correcte factuur kan het verschil maken tussen betaald krijgen of niet betaald krijgen. Om het de klant zo eenvoudig mogelijk te maken, moet de factuur de afspraken tussen de partijen zo duidelijk en concreet mogelijk weerspiegelen. We raden u daarom aan het volgende op de factuur te vermelden:

– Welk product of welke dienst is bij u gekocht?
– Wat zijn de gevolgen en boetes als de factuur niet op tijd betaald wordt?
– Welke betalingsvoorwaarden zijn van toepassing op de factuur?

3. Verkoop uw facturen

Als de betalingen nog altijd uitblijven, kunt u overwegen de facturen te verkopen aan een andere partij. Hierdoor voorkomt u onnodige frustratie en stress en minimaliseert u uw administratieve last. U kunt zich met uw bedrijf richten op waar u goed in bent – en krijgt nog op tijd betaald ook.

4. Hulp inschakelen van een incassobedrijf

Door de verantwoordelijkheid over te dragen aan een incassobedrijf verhoogt u uw kansen betaald te krijgen. Een betalingsverzoek van een incassobedrijf in plaats van nog een betalingsherinnering maakt meer indruk en vergroot de kans dat de klant prioriteit geeft aan uw factuur.

Benieuwd naar hoe wij u kunnen helpen op tijd betaald te krijgen? Neem gerust voor een nadere kennismaking contact met ons op!