Alektum Group is lid van Holland Fintech. Met de waardevolle inzichten vanuit dit netwerk, houden wij onszelf continu op de hoogte van wat de ontwikkelingen zijn binnen het fintech ecosysteem. Holland Fintech evenementen zijn exclusief voor leden. Vorige week heeft Alektum Group de “Payments & Credit Management” Roundtable gehost op haar kantoor in Amsterdam. De presentaties van Alektum Group en AuthGate zorgden voor interessante discussies over hoe technologie de manier verandert waarop bedrijven bijvoorbeeld klantenacceptatie toepassen, hoe ze factureren, hoe ze krediet verstrekken, incasso uitvoeren en abonnementenvormen ontwikkelen en aanbieden.
Onze Zweedse collega Hans Althin deed als Innovation manager, een bijdrage door middel van een presentatie over verschillende bevindingen van ons Alektum Group Isights team. Dit team doet continu onderzoek naar hoe financiële relaties en transacties tussen consumenten en bedrijven zullen veranderen. Met deze insights bereid Alektum Group zich voor op de toekomst. Hans had tijd om drie belangrijk trends te bespreken: ‘frictionless payments’, ‘partnerships of growing importance’ en ‘personalisatie’.
Betalen wordt steeds eenvoudiger en gemakkelijker wanneer nieuwe, handige en betrouwbare betalingsoplossingen ontstaan. Consumenten beginnen te wennen aan steeds meer wrijvingsloze en probleemloze ervaringen – zelfs als het gaat om het uitgeven van geld. We hoeven niet elke keer na te denken over de betaling. Dit is te danken aan nieuwe technologie, computerkracht en nieuwe gadgets zoals mobiele telefoons en slimme horloges. Een voorbeeld van deze trend is Amazon Go. Het concept is gebaseerd op nieuwe technologie zoals bewegingssensoren, GPS & camera’s waarmee de winkel kan worden gerund zonder een gewone kassa. De technologie stelt de consument in staat om de winkel binnen te gaan en geïdentificeerd te worden door middel van zijn telefoon, te kiezen wat ze willen en gewoon de winkel te verlaten. Als je naar buiten komt, ontvang je het ontvangstbewijs gewoon als een sms. Geweldig, toch?
Een partnerschip kan worden vergeleken met een huwelijk. Het helpt beide partijen om te groeien en iets sterks en waardevols te bouwen. Om daar te komen, moeten beide partijen werken aan wederzijds begrip en respect om de groei te vergemakkelijken. Partnerships beginnen als kwetsbaar. Naarmate ze groeien en volwassen worden, worden ze sterk en minder vatbaar voor druk van buitenaf. Het resultaat van een partnership kan de creatie van nieuwe producten, diensten en merken zijn of de opkomst van een volgende generatie segmenten. De toenemende complexiteit in de maatschappij, economie en politiek – waarbij zowel individuen als organisaties naar een grotere mate van specialisatie gaan – vergroot het belang van samenwerking tussen organisaties.
Omdat alles mobiel en on-demand wordt, neemt personalisatie toe. Mensen hebben gepersonaliseerde gebruikersprofielen, berichten, filters, services en opgeslagen gegevens. Door gepersonaliseerde communicatie en branding hebben bedrijven grotere kansen. Dit vormt verwachting voor alle soorten dienstverleners – van bedrijven tot overheidsorganisaties – om hun aanbiedingen en diensten op een gepersonaliseerde manier vorm te geven, aangezien consumenten wennen aan de persoonlijke behandeling van bedrijven, websites en mobiele apps. In een tijdperk dat wordt bepaald door informatie-overload, willen mensen ook oplossingen op maat, omdat personalisatie de enorme hoeveelheid informatie beter beheersbaar maakt. Mensen verlangen naar aangepaste ervaringen om zich specialer te voelen en controle te hebben. Een voorbeeld van personalisatie is Netflix, die machine learning toepast voor het aanbieden van vele variaties klikbare plaatjes aanbied voor eenzelfde film of serie, allemaal om de kans te vergroten dat de gebruiker klikt en kijkt.
Steeds meer bedrijven, non-profitorganisaties, landen en particulieren beginnen om verschillende redenen samen te werken. Het kan zijn om toegang te krijgen tot nieuwe markten of competenties, om merkwaarde te delen of voor innovatiedoeleinden. Bedrijfsvernieuwing is nog nooit zo belangrijk geweest. De mogelijkheid om nieuwe kennis te verwerven, combineren en uit te voeren is van cruciaal belang, evenals de mogelijkheid om het snel te doen. Het gaat niet alleen om het bedenken van nieuwe producten, diensten en bedrijfsmodellen. Naarmate de behoefte aan snelheid toeneemt, beginnen organisaties te innoveren op de manier waarop ze innoveren. Hoe? Ze werken samen, door anderen te betrekken en worden betrokken door te delen.
Bent u benieuwd naar onze ervaringen met Holland Fintech en of naar meer trends en innovaties, gesignaleerd door ons Alektum Group Insights team, neem dan contact op met bart.kolman@alektumgroup.com.